کودک وخانواده

( نام او امروز است )

(ما به خاطر بسیاری از خطاها و اشتباهاتمان , گناهکاریم . اما بدترین جنایت ما وا گذاشتن کودکان به حال خودشان و غفلت از (فواره های زندگی) است .

بسیاری از چیزهایی که ما احتیاج داریم را می توان منتظر گذارد اما کودک را نمی توان همین حالا, زمانی که استخوانهای او در حال شکل گرفتن , خون او در حال ساخته شدن و حواس او در حال تکمیل شدن است به او نمی توانیم پاسخ دهیم (فردا) نام او (امروز) است .

گابریل میسترال شاعر اهل شیلی و برنده جایزه نوبل

 

 دگرگون نمودن ارگانیسم زیستی و تبدیل آن به موجودی انسانی را به عهده دارد . بیش از آنکه نهادهای دیگر اجتماعی به شیوه های گوناگون در افراد نفوذ نمایند خانواده از طریق آموزش زبان و چگونگی اجرای نقش اجتماعی دگرگونی عمیقی را در افراد به وجود می آورد . بر این اساس خانواده نقش و اهمیتی ویژه دارد . تمامی محققین و دانشمندانی که درباره سازمان جامعه به تفکر و اندیشه پرداخته اند همواره در خانواده و اهمیت آن برای جامعه تأکید ورزیده اند.

اگرچه فرد پس از به دنیا آمدن بجز خانواده در دو بستر دیگر که یکی محیط آموزشی و دیگر اجتماع می باشد به فعالیت می پردازد. ولی اگر خانواده نقش خود را در پرورش و تربیت فرزند و اجتماعی نمودن آنان درست ایفا نماید فرد در دو مرحله دیگر در دو مرحله دیگر زندگی نیز موفق خواهد بود .

روانشناسان و متخصصان امور تربیتی در رابطه با اهمیت خانواده پس از تحقیقات گسترده ای به این نتیجه رسیده اند که برخورد والدین مخصوصا چگونگی برخورد و رفتار آنان با کودکان در سنین قبل از دبستان نقش بسزا و مهمی در شکل گیری شخصیت آینده آنها دارد . وقتی کودک در خانواده ای پرورش یابد که در آن همخوانی و عدم تعارض در ارزشها، گرمی ، ثبات و اعتقاد و احترام متقابل بین والدین و فرزندان در آن حاکم باشد به سهولت با زندگی سازگار می شوند.


بی شک خانواده مهمترین و اصلی ترین پرورشگاه و آموزشگاه فرد محسوب می شود و یکی از نهادهای آموزشی و پرورشی عمده جامعه است. بنابراین داشتن هر گونه انتظاری از کودکان بدون توجه به مسئولیتها و نقشهای خانواده انتظاری عبث و بیهوده است شایسته است هر پدر و مادری صمیمانه و صادقانه از خود سوال کند:

-         من چگونه پدری هستم.

-         من چگونه مادری هستم.

-         آیا من خود الگوی شایسته ای هستم.

-  آیا من به فراهم کردن امکانات رشد و شکوفایی همه جانبه توانهای بالقوه فرزندم توجه دارم.

-         آیا من توانسته ام نیازهای همه جانبه فرزندم را ارضا کنم.

-         آیا من اطلاعات و آگاهی لازم از نیازهای فرزندم را دارم.

-  آیا من فرزندم را برای ورود به مدرسه و جامعه آماده و آگاه ساخته ام.

تقدیم به:

 باغبانهای وجود,

انسانهای انسان ساز,

عاشقان کار با کودکان

مادران, پدران, معلمان و مربیان,بهارگران وادی عشق و شکیبایی. (به پژوه 1380 ص 11)

 

 

 

 

 نکاتی چند در رابطه با اهمیت تعلیم و تربیت

*تعلیم و تربیت چیست؟

  تعلیم و تربیت یا آموزش و پرورش لازم و ملزم یکدیگر هستند.

   تعلیم و تربیت فرآیندی است پویا و دایمی

   تعلیم و تربیت مسئولیتی عظیم, دشوار پیچیده و ظریف است.

    تعلیم و تربیت فرآیند انسان سازی و انسانی رشید و کامل شدن است.

   تعلیم و تربیت از نخستین آموزشگاه و پرورشگاه یعنی خانواده آغاز می شود.

  تعلیم و تربیت نگاهی به گذشته دارد , اکنون را می نگرد و چشم انداز آینده را در پیش    دارد.

  تعلیم و تربیت هم به این دنیا و هم به آن دنیا می اندیشد.

   تعلیم و تربیت همواره به تفاوتهای فردی و شباهتهای فردی توجه می کند.

   تعلیم و تربیت تلاشی است برای آموختن راه و رسم زندگی در دنیای کنونی و چگونه زیستن.

    تعلیم و تربیت تلاشی است برای انتقال میراث های فرهنگی و مطلوب ارزشمند از نسلی به نسل دیگر.

   تعلیم و تربیت تلاشی است که در فضای عاطفی و امن تحقق می یابد.

   تعلیم و تربیت تلاشی است آگاهانه و عالمانه نه عملی تصادفی و کورکورانه.

   تعلیم و تربیت تلاشی است بیشتر از نوع پیشگیری, نه درمان.

   تعلیم و تربیت تلاشی است که بیشتر به ریشه ها و علتها می اندیشد نه معلولها.

   تعلیم و تربیت به دنبال پرورش انسانهای چند بعدی , جامع نگر و وحدت یافته است

   تعلیم و تربیت به دنبال آماده سازی فرد برای زندگی در دنیای واقعی است نه دنیای مصنوعی و گل خانه ای.

   تعلیم و تربیت به دنبال مستقل سازی انسان و قادر سازی او برای رفع نیازهاست.

   تعلیم و تربیت به دنبال مصون سازی و مقاوم سازی نسلهاست.

   تعلیم و تربیت به دنبال هدایت و رهبری انسان به سوی سعادت و سعادتمند شدن است.

   تعلیم و تربیت به دنبال پرورش روحیه تعاون, جمع گرایی, ظلم ستیزی و نوع دوستی است.

    تعلیم و تربیت به فرد یاد می دهد ته خود را بشناسد, خود را باور کند و با خودش کنار بیاید.

    تعلیم و تربیت به فرد یاد می دهد تا مسئولیت اعمال و گفتارش را بپذیرد و علل موفقیت و عدم موفقیت های خود را بررسی و ارزیابی کند.

   تعلیم و تربیت به دنبال پرورش انسانهای رشید, کامل, سالم, آگاه, عالم, مستقل, متعادل, متعهد, مسئول, مومن, مختار, آزاده, قدر شناس, شاکر, مجاهد, نیک اندیش, نو اندیش, تلاشگر, بلند نظر, شجاع , عادل, نوع دوست, مهربان, صبور , قانع و مقاوم است. (به پژوه 1380 ص:19-26)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*‌ آیا می دانید ؟! 50 درصد از رشد کودک بین زمان تولد و چهار سالگی و در حدود 80 درصد بین چهار تا شش سالگی صورت می گیرد .

* آیا می دنید؟! 50 درصد از اکتساب آموزشی کلی کودک که تا سن هجده سالگی حاصل
 می شود در 9 سال نخست زندگی شکل می گیرد .

* آیا می دانید ؟! در حدود 50 درصد از یادگیری لغات و رشد سخنگویی کودکان که تا هجده سالگی صورت می گیرد در هشت سال اول زندگی کسب می شود .

* آیا می دانید ؟! بیش از 70 درصد از کلیات شخصیت کودکان قبل از سن دبستان شکل
می گیرد.

* آیا می دانید ؟! کلید سعادت ، سلامت و بهروزی کودکان در گرو تفاهم و هماهنگی والدین در پرورش و تریت آنان نهفته است .

* آیا می دانید ؟! بازی زبان بین المللی کودکان است.

·آیا می دانید ؟! نیاز کودکان به محبت، مهر و امنیت بیش از نیاز آنان به هوا و غذا است .

/ 5 نظر / 136 بازدید
صبا

مطلب خوبی بود[گل]استفاده کردم

صبا

ببخشید من یک سوال دارم خواستم اگه امکان داره راهنمایی ام کنید من میخواستم اگه امکانه داره یک تعداد کتاب به من معرفی کنید در باره یک موضوع تحقیق ام در ارتباط با آداب و رسوم کنونی مردم در حال حاضر یعنی در واقع رفتارهای ااجتماعی مردم در حیطه های مثلا سلایق اداب رسوم عروسی عزا و لباس و غذا خوردن .. میدونم که خیلی کلانه اما خواستم اینطوری توضیح داده باشیم

یلدا

یعنی در واقع میخوام بگم که آیا کتابی هست یا کتابهای در باره اداب و رسوم کنونی مردم ما مرسی اگه کمکم کنید ممنون میشم مرسی

همکار

از پاسخگو بودنتان متشکرم